SNEL DIE FEESTKILOíS TERUG KWIJT!

[ terug ]    


De eindejaarsperiode is traditiegetrouw de periode van het jaar waarin we tijd maken voor familie, plezier en héél véél lekker eten.

Enkele gelukkigen kunnen de feestdagen door komen zonder al te veel in gewicht toe te nemen.
Maar de meesten onder ons blijven na al die kerstdiners, oudejaars- en nieuwjaarsfeestjes zitten met enkele kilo’s lichaamsgewicht extra en een opgeblazen, onaangenaam gevoel.


Hier volgen enkele tips:




1. Hou het licht!
De afgelopen weken hebben onze maag en lever overuren gewerkt om al dat lekkers te kunnen verteren.Geef je lichaam terug de tijd om te bekomen. De beste manier om dit te doen is de maaltijden licht te houden.

Begin met een gezond ontbijt dat bijvoorbeeld bestaat uit fruit, enkele sneetjes bruin brood met mager beleg of ongesuikerde yoghurt. Een lichte warme maaltijd kan bestaan uit vis of gevogelte, een ruime portie groenten en enkele aardappelen of wat bruine rijst. Vermijd roomsausen, volle melkproducten en zoetigheden.


2. Sla geen maaltijden over.
Door vasten bekomt men het omgekeerde effect. Hierdoor valt je
verbrandingspeil helemaal stil. Wanneer je dan na enkele dagen vasten opnieuw normaal gaat eten, slaat je lichaam alles op als reserve, voor het geval er een nieuwe uithongeringsperiode aanbreekt.

3. Eet vaker minder.
Uitgebreide maaltijden heb je de voorbije dagen genoeg gehad. Kies voor minder volumineuse porties maar eet vooral vaker. Door vaker kleinere porties te eten, voorkom je dat je een hongeraanval krijgt en je gaat overeten. Neem tussen de maaltijden een gezond tussendoortje zoals een stukje fruit, yoghurt of een sneetje peperkoek.


4. Soep van de dag!
Denk ook eens aan soep als tussendoortje of starter van de maaltijd. Soep stilt de honger en zorgt ervoor dat je tijdens de maaltijd minder gaat eten. Vermijd echter gebonden roomsoepen maar kies voor een lichte groentensoep of magere groentenbouillon. Verse groentensoep zit bovendien boordevol vitaminen en mineralen en is dus zeer voedzaam!


5. Meer groenten graag!
Door al dat lekkers en zoets van de voorbije dagen is ons lichaam licht verzuurd geraakt. Je kent het wel, een zure smaak in de mond, na het eten van net iets te veel brood, vlees, taart en pralines. Je zuurbalans kan je terug normaal krijgen, door extra groenten te eten. De groenten zorgen ervoor dat het zuur in het lichaam geneutraliseerd wordt en je lichaam terug in balans komt. Neem eens een extra groentenportie bij de broodmaaltijd en wissel af tussen rauwkost en gekookte groenten.


6. Drink voldoende water!
Tijdens de feestdagen worden de alcoholische dranken rijkelijk genuttigd. Water wordt soms helemaal vergeten. Alcohol onttrekt het vocht uit je lichaam en dat moet dus terug worden aangevuld. Anders krijg je last van een vochttekort met hoofdpijn, vermoeidheid en futloosheid tot gevolg. Als je een dorstgevoel krijgt, heb je eigenlijk al een beginnend vochttekort. Drink dus de ganse dag door water. Om te voorkomen dat je vergeet van regelmatig water te drinken, schenk je jezelf best een groot glas water uit. Drink minstens 2 liter of 8 glazen per dag.

Water is essentieel voor ons lichaam, het zuivert en onderdrukt tevens het hongergevoel. Drink voor de maaltijd een groot glas water. Dit zorgt ervoor dat je minder grote hoeveelheden zal eten tijdens de maaltijd. Als je te weinig water drinkt, dan heeft je lichaam zelfs de neiging om water vast te houden en dit heeft een invloed op het gewicht. Door meer water te drinken, wordt je lichaam gezuiverd en zal het minder water vasthouden


7. Verbrand die feestkilo’s
Door meer te bewegen, stijgt je verbrandingspeil. Je hoeft daarom niet meteen naar de fitness te lopen. Begin met je dagelijkse activiteiten te verhogen. Doe boodschappen eens te voet of met de fiets in plaats van de auto te gebruiken. Maak dagelijks een winterwandeling. Gebruik de trap in plaats van de lift. Al deze kleine handelingen zorgen ervoor dat je dagelijks verbruik stijgt en zo ben je in geen tijd van die feestkilo’s vanaf!



 

Annelies Verhelst 

Voedingsdeskundige - diëtiste - sportdiëtiste

Lid van de Vlaamse Beroepsvereniging van Voedingsdeskundigen en Diëtisten
RIZIV erkenning: 5-60928-23-601 

Privé-praktijk :
Dreef 1a - 9860 Oosterzele

Gsm : 0497  / 15 59 24